6 sfaturi alimentare pentru sănătatea inimii

23.11.2016 0 comentarii

Bolile cardiace sunt printre cele mai răspândite afecţiuni şi, deseori, impun reguli alimentare stricte. Cu toate astea, lucrurile nu sunt atât de complicate pe cât par, mai ales dacă suntem organizaţi, informaţi şi începem să înţelegem mai bine cum putem diminua riscurile bolilor cardiace prin alimentaţie.

  1. Înainte de a-ţi schiţa meniul perfect pentru prevenirea sau chiar  ameliorarea unor afecţiuni cardiace, iată care sunt sfaturile specialiştilor cu privire la ce alimente ar trebui sau nu să consumăm.

    Mai multe legume şi fructe!

    Un sfat universal, am putea spune, atunci când vine vorba despre sănătatea noastră. Legumele şi fructe sunt bogate în fibre, minerale, vitamine, luteină, acid folic şi alte substanţe care pot preveni bolile cardiovasculare. De asemenea, un alt atu al acestora este că reprezintă un excelent înlocuitor al gustărilor nesănătoase de peste zi. 

    Legumele cu frunze verzi, vedetele acestei categorii, sunt bogate în luteină, acid folic, potasiu şi fibre. Un studiu având 15.000 de subiecţi a demonstrat că participanţii care consumaseră 2.5 porţii de legume în fiecare zi prezentau un risc cu 25% mai mic de a dezvolta afecţiuni cardiace faţă de persoanele care nu mâncau deloc legume. 

    În schimb, fereşte-te să combini fructele şi legumele cu diverse sosuri, să le prăjeşti sau să optezi pentru produse în care s-au adăugat zahăr şi îndulcitori. 

    Cereale integrale în orice dietă pentru sănătatea sistemului cardiovascular!

    Cerealele integrale sunt bogate surse de fibre, fiind recomandate în dietele menite să scadă tensiunea arterială şi să îmbunătăţească totodată sănătatea inimii. Poţi alege dintr-o multitudine de variante: ovăz (bogat în Omega 3, acid folic, potasiu, fibre), hrişcă, orez brun, quinoa, orz etc. În schimb, evită pâinea albă, făina de porumb şi alte produse ca gogoşi, produse de patiserie, popcorn cu diverse arome etc. 

    Evită grăsimile trans şi optează pentru grăsimi sănătoase!

    Pentru a reduce riscul de colesterol crescut, boală arterială coronariană sau infarct ar trebui să evităm pe cât posibil grăsimile trans. Ai grijă ca acestea să nu depăşească mai mult de 1% din totalul caloric zilnic, aşa că renunţă la margarină, unt, carne grasă, sos de smântână, şuncă şi orice produs precizează pe etichetă “grăsimi (parţial) hidrogenate”. 

    Cele mai bune grăsimi pentru inimă sunt cele mono şi polinesaturate: uleiul de măsline, somon sălbatic, macrou, ton, hering, sardine, avocado, nuci, migdale, nuci de macadamia etc. 

    Un alt exemplu în acest sens sunt şi rezultatele unui alt studiu, realizat în Grecia. Astfel, deşi bărbaţii din Creta au o predispoziţie genetică pentru un nivel ridicat de colesterol, specialiştii au descoperit că foarte puţini au decedat din cauza unor afecţiuni ale inimii şi asta pentru că dieta lor a inclus din abundenţă ulei de măsline. 

    Alege sursele de proteine corecte!

    Un studiu publicat în revista Circulation a arătat că aportul sporit de carne roşie ar putea fi asociat cu un risc crescut de boală coronariană. Asta nu înseamnă, însă, că trebuie să renunţi la proteine, ci pur şi simplu să alegi cu grijă sursa acestora. 

    Lactatele sărace în grăsimi (iaurt, brânză, lapte), ouăle, peştele, carnea de pasăre (fără pieliţă) toate sunt incluse în această categorie de proteine benefice pentru sănătatea inimii. 

    În schimb, evită lactatele bogate în grăsimi, ficatul, carnea grasă, prăjită etc. 

    Fii atent la aportul de sare!

    Nu te rezuma doar la a exclude sarea de bucătărie, ci ai grijă şi la produsele ce ar putea conţine o cantitate mare de sare. Supele, alimentele congelate, diverse sosuri cum ar fi cel de soia, toate acestea ar putea conţine o cantitate de sare considerabilă, ceea ce ar creşte riscul unor afecţiuni ale inimii.  

    Nu uita de porţia de antioxidanţi!

    Cea mai bună variantă în acest caz ar fi fructele pădure. Acestea pot reduce riscul de boli cardiace sau chiar cancer, având totodată şi proprietăţi antiinflamatorii. 

    Ce diete recomandă specialiştii pentru sănătatea inimii?

    Pe lângă aceste îndrumări generale, au fost dezvoltate câteva diete al căror scop principal este sănătatea cardiovasculară. Scăderea colesterolului sau a tensiunii arteriale, reducerea riscului apariţiei anumitor boli cardiace – sunt doar câteva dintre promisiunile unor asemenea diete. 

    Dieta Ornish 

    Concepută atât pentru persoanele care vor să slăbească, cât şi pentru cele care doresc să prevină sau să amelioreze diabetul şi bolile de inimă, Dieta Ornish este benefică şi celor care doresc să scadă tensiunea arterială şi colesterolul prin dietă. Principiul general are la bază cele 5 grupe alimentare: de la cea mai sănătoasă (1) la cea mai puţin sănătoasă (5). În plus, acest regim include şi un antrenament fizic (exerciţii aerobice) şi unul mental, pentru reducerea stresului (meditaţie, yoga, tehnici de respiraţie). 

    Dieta TLC

    Concepută de American Heart Association, Dieta TLC (Therapeutic Lifestyle Changes Diet) este recunoscută ca regimul alimentar care poate reduce riscul bolilor cardiace. Primul pas este eliminarea grăsimilor saturate, după care se recomandă consumarea mai multor fibre, nu mai mult de 200 mg de colesterol pe zi şi urmarea unui plan caloric fix, pe zi (2500 de calorii bărbaţii, 1800 femeile). 

    Dieta Dash 

    Pentru dieta Dash există o mulţime de materiale informative, puse la dispoziţie de The National Heart, Lung and Blood Institute, cel care a şi conceput planul alimentar. Scopul principal este de prevenire şi ameliorare a bolilor cardiace. Se pare că, urmând regulile dietei, poţi scădea şi tensiunea arterială. În afară de reducerea aportului de sare, se recomandă includerea în alimentaţie a acelor alimente recomandate, în detrimentul celorlalte, mai puţin benefice. Aşadar, şi în acest caz, este nevoie de multă determinare.

    Image courtesy of Serge Bertasius Photography at FreeDigitalPhotos.net

printeaza
Cât de mult ţi-a plăcut?
5 4 3 2 1

Comentează

Autor: ebucataria.ro