O echipă de cercetători britanici a ''deturnat'' genetic plantele pentru a produce un vaccin împotriva poliomielitei (studiu)

23.08.2017 0 comentarii

Un vaccin împotriva poliomielitei realizat ieftin, ușor și rapid prin culturi pe plante ''deturnate'' genetic de o echipă de cercetători britanici și-a demonstrat eficiența în testele de laborator, realizarea științifică având potențialul de a transforma modul de fabricare a acestor produse medicale, informează BBC.

1. Pe lângă eliminarea poliomielitei, oamenii de știință de la John Innes Centre din Norfolk sunt de părere că tehnica inventată de ei poate contribui la o mai bună reacție în cazul unor amenințări apărute pe neașteptate, precum virusurile Zika sau Ebola.

Cercetătorii au ''deturnat'' metabolismul unei plante rudă cu tutunul pentru a transforma frunzele acesteia în ''fabrici'' producătoare de vaccin împotriva poliomielitei.

Vaccinul fabricat prin procedura accesibilă ca preț, ușor de realizat și rapidă este o ''imitație autentică'' a particulei virale a poliovirusului — în exterior arată aproape identic ca aceasta, însă, precum diferența dintre un manechin și un om, este gol în interior. Practic, are toate trăsăturile de care este nevoie pentru a antrena sistemul imunitar, însă nu deține niciuna dintre armele cauzatoare de infecție, precizează sursa citată.

La baza descoperirii a stat codul genetic pentru realizarea suprafeței externe a poliovirusului. Acesta a fost îmbunătățit prin combinarea cu material de la virusuri care infectează în mod natural plantele, iar noile instrucțiuni au fost puse într-o bacterie din sol cu care a fost infectată planta de tutun. După ce infecția a avut loc, plantele au citit instrucțiunile genetice și au început să realizeze particule asemănătoare virusului. Frunzele infectate au fost amestecate cu apă, mixate și ulterior a fost extras vaccinul împotriva poliomiolitei.

Particulele analoage virusului au prevenit poliomielita în experimentele efectuate pe animale, iar o analiză 3D a structurii acestora a demonstrat că aspectul lor era aproape identic cu poliovirusul.

''Sunt imitații incredibil de bune'', a declarat profesor George Lomonossoff de la John Innes Centre pentru BBC. ''Este o tehnologie foarte promițătoare'', a mai spus el exprimându-și totodată speranța că vaccinurile produse prin culturi pe plante vor deveni realitate ''în viitorul nu prea îndepărtat''.

Cercetarea este finanțată de Organizația Mondială a Sănătății (OMS) și se numără printre eforturile de găsire a unor înlocuitori pentru vaccinul împotriva poliomielitei din cauza riscului ca virusul să-și recapete o parte din însușirile sale periculoase declanșându-se astfel așa-numita poliomielită cu poliovirus derivat din vaccin.

Poliomielita, care poate cauza paralizie permanentă, este de domeniul trecutului în majoritatea țărilor lumii, însă infecția nu a fost complet eradicată.

Tehnologia utilizată în cadrul acestui studiu nu se limitează numai la poliomielită sau vaccinuri. Atâta vreme cât oamenii de știință dețin secvența corectă a codului genetic, pot produce un vaccin împotriva majorități virusurilor. În plus, ei au folosit plantele pentru a realiza anticorpi precum cei utilizați în terapia împotriva cancerului. De asemenea, plantele au fost folosite ca nouă sursă de vaccin antigripal.

În prezent, vaccinul este dezvoltat în ouă, iar această tehnologie de producție necesită câteva luni. Plantele prezintă avantajul de a-l dezvolta mai rapid, iar pentru aceasta nu este nevoie decât de lumină solară, sol, apă și dioxid de carbon.

Noul tip de vaccin, considerat o realizate importantă, urmează să treacă într-o nouă etapă, aceea de studiu clinic intervențional.

Sursa: Agerpres