Vitamina C – beneficii, surse şi contraindicaţii

17.04.2018 0 comentarii

Vitamina imunizării naturale este, fără doar şi poate, vitamina C. În sezonul rece sau odată cu alergiile de primăvară, tot mai mulţi apelează la acest truc în dorinţa de a fi cât mai sănătoşi. În plus, avantajele vitaminei C nu se opresc aici.

  1. Tocmai de aceea, citeşte mai jos ce este vitamina C, ce implică o deficienţă în această substanţă, ce beneficii are, care sunt sursele naturale recomandate, dar şi ce precauţii să avem în vedere atunci când o consumăm.

    Ce este şi care sunt riscurile deficienţei de vitamina C?

    Vitamina C este o vitamină solubilă în apă, ceea ce înseamnă că avem nevoie de un consum permanent pentru a beneficia de proprietăţile ei pozitive.

    Cunoscută şi sub numele de acid ascorbic, vitamina C acţionează în organism întocmai ca un antioxidant, protejând celulele corpului de efectele nocive ale radicalilor liberi. În plus, ajută la absorbţia altor substanţe importante, cum ar fi fierul.

    Cum supradozajul e foarte rar, e important să vedem care sunt simptomele unei valori prea mici de vitamina C în organism: oboseală, inflamaţie şi/sau sângerarea gingiilor, eczeme pe piele, vânătăi, sângerări nazale, metabolism lent, piele uscată, dureri articulare, probleme dentare sau chiar scorbut. 

    Care sunt beneficiile vitaminei C?

    1). Stimulează imunitatea, previne şi ameliorează simptomele răcelii

    Încă un subiect controversat, vitamina C este totuşi folosită deseori în prevenţia sau chiar ameliorarea simptomelor asociate răcelii, reducând totodată riscul unor complicaţii ulterioare.

    2). Este util şi în contextul astmului

    Se pare că doze de 1000-2000 mg de vitamina C pe zi ar reduce producţia de histamină, cea care creşte inflamaţia în corp, inflamaţie care îi afectează negativ pe cei cu astm, dar nu numai.

    Acest aspect, corelat cu proprietăţile antioxidante ale vitaminei C o recomandă ca tratament adjuvant şi la pacienţii diagnosticaţi cu astm.

    3).  Ameliorează afecţiunile de la nivelul pielii şi grăbeşte vindecarea rănilor


    Cum vitamina C este esenţială pentru producţia de colagen, ea ameliorează toate afecţiunile de la nivelul pielii (de la eczeme, iritaţii, euruptii până la vânătăi), având totodată un efect benefic şi asupra vindecării rănilor. Astfel, orice tăietură sau răni mai adânci se vor vindeca mai repede dacă suplimentezi cu vitamina C.

    4). De ajutor şi pentru sistemul cardiovascular


    De la scăderea colesterolului până la îmbunătăţirea fluxului sanguin, vitamina C este o substanţă ce nu ar trebui să ne lipsească dacă avem grijă şi de sănătatea sistemului cardiovascular.

    Fiind un excelent antioxidant, vitamina C reduce la minunum efectele radicalilor liberi care pot dăuna arterelor şi creşte riscul de infarct, de exemplu. În plus, poate scădea şi colesterolul, îmbunătăţi fluxul sanguin, ajutând astfel arterele coronariene să se dilate şi să transporte mai mult sânge la inimă.

    5). Reduce simptomele asociate artritei

    Cum artrita reprezintă tocmai deteriorarea ţesuturilor cartilaginoase, iar una dintre cauze e lipsa de colagen, vitamina C este utilă şi în simptomele asociate artritei. Ea este esenţială pentru producţia de colagen, ceea ce înseamnă că o alimentaţie bogată în vitamina C reduce durerea, inflamaţia, umflăturile de la nivelul articulaţiilor.

    Bineînţeles, beneficiile vitaminei C nu se opresc aici: diminuarea efectelor nocive ale stresului, controlarea diabetului, tuberculozei, a cataractei sau beneficiile în contextul afecţiunilor neurologice sunt printre cele mai menţionate.

    Care este doza zilnică recomandată de vitamina C?

    Dozele recomandate se situează undeva între 75 mg pe zi (femeile de peste 19 ani) şi 90 mg pe zi (bărbaţii de peste 19 ani), însă dozele de 1000-2000 mg pe zi nu sunt neobişnuite, mai ales în contextul unei suplimentări apărute pe fondul unei răceli sau în sarcină.

    Care sunt cele mai importante surse naturale de vitamina C?


    Deşi nu îţi poţi lua o cantitate foarte mare de vitamina C numai din alimente (fiind necesară, atunci, un supliment natural), iată care sunt câteva dintre sursele recomandate, bogate în vitamina C: toate citricele, morcovi, căpşuni, banane, mere, pere, pepene, kiwi, ananas, papaya, fructe de pădure, broccoli, ardei gras roşu şi verde, varză, conopidă etc.

    Precauţii

    Efectele adverse ale consumului de vitamina C apar foarte rar, însă pot include tulburări digestive (senzaţie de greaţă, vărsături, diaree, dureri abdominale), ameţeală, dureri de cap sau iritaţii ale pielii.

    În plus, dacă ai avut alergie în trecut la acidul ascorbic, e bine să eviţi consumul de vitamina C. Consultul medicului este necesar şi dacă te confrunţi  cu pietre la rinichi, afecţiuni ale ficatului sau dacă eşti însărcinată sau alăptezi.

printeaza
Cât de mult ţi-a plăcut?
5 4 3 2 1

Comentează

Autor: ebucataria.ro