Vitamina K – beneficii, surse naturale şi contraindicaţii

30.07.2018 0 comentarii

Oprirea hemoragiei sau prevenirea cheagurilor de sânge sunt doar două dintre cele mai importante situaţii în care se recomandă administrarea vitaminei K. Deşi nu se regăseşte printre suplimentele obişnuite, această vitamină joacă un rol esenţial în sănătatea întregului nostru organism.

  1. Ceea ce, probabil, nu ştiai este faptul că există trei tipuri principale de vitamina K: K1, K2 şi K3. Cele mai multe suplimente sunt de fapt forma K1, regăsită în plante, având rol în fotosinteză. K2 poate fi convertit de organismul nostru din formele K1 şi K3, dar se întâlneşte şi în produse animale, fiind atunci o combinaţie de bacterii şi microorganisme.

    Pe lângă datele tehnice, rămân mai multe întrebări cu privire la vitamina K: ce beneficii are, care este doza recomandată, care sunt riscurile deficienţei de vitamina K, care sunt sursele naturale şi, bineînţeles, care îi sunt contraindicaţiile. Pentru toate acestea, vei regăsi răspunsurile mai jos.


    Care sunt factorii de risc şi manifestările deficienţei de vitamina K?

    Factorii de risc se referă, cu precădere, la incapacitatea organismului de a absorbi substanţele nutritive.

    De exemplu, mult mai predispuşi către deficienţa de vitamina K sunt cei subnutriţi, cei care beau alcool foarte des, iau medicamente care pot interfera cu absorbţia de vitamina K sau se confruntă cu tulburări ale tractului digestiv (diverse intoleranţe, boala celiacă, boala Crohn).

    Cel mai mare risc al unei valori scăzute de vitamina K este hemoragia care nu poate fi controlată.

    Care sunt dozele recomandate?

    Specialiştii nu au stabilit un maximum admis, aşadar nu se ştie dacă doze mai mari decât cele recomandate ne pot afecta negativ, însă limitele vehiculate sunt următoarele:

    -    Persoanele de sex feminin, cu vârsta cuprinsă între 14 şi 18 ani: 75 mcg pe zi.

    -    Persoanele de sex feminin, cu vârsta de peste 19 ani:
    90 mcg pe zi

    -    Persoanele de sex masculin, cu vârsta cuprinsă între 14 şi 18 ani: 75 mcg pe zi.

    -    Persoanele de sex masculin, cu vârsta de peste 19 ani: 120 mcg pe zi.

    Care sunt beneficiile vitaminei K?

    -    Ajută la coagularea sângelui

    Cel mai important şi cel mai menţionat beneficiu este, fără doar şi poate, cel legat de coagularea sângelui. În cazul unor hemoragii severe, operaţii sau afecţiuni care implică coagularea sângelui, vitamina K poate fi de un real folos.

    E drept, însă, că numai un medic specialist poate prescrie un supliment cu vitamina K, în doza potrivită, tocmai pentru a beneficia de acţiunea ei terapeutică.

    -    Ar avea efecte benefice la nivelul sistemului osos

    Studiile sunt încă la început, însă specialiştii susţin că vitamina K2 ar putea trata osteoporoza şi pierderea densităţii osoase. Da, rezultatele nu sunt încă concludente, mai multe cercetări fiind necesare, dar se ştie deja că persoanele cu deficienţă de vitamina K au un risc mai mare de fracturi.

    -    Ajută la funcţionarea întregului organism


    Pe lângă faptul că avem nevoie de vitamina K, aşa cum orice substanţă nutritivă ne este necesară, se pare că vitamina K ar acţiona şi ca un antioxidant. La bărbaţii mai în vârstă ar fi îmbunătăţit şi rezistenţa la insulină, iar în cadrul unor studii de laborator sau efectuate pe animale, s-a ajuns la concluzia că vitamina K protejează vasele de sânge, inclusiv venele şi arterele.

    Care sunt sursele naturale bogate în vitamina K?


    Printre cele mai bogate alimente în vitamina K sunt varza kale, spanacul, salata verde, varza, pătrunjelul, broccoli, sparanghelul, brânza, ouăle, căpşunile, carnea, condimentele (busuioc, salvie, oregano, piper negru), afinele, prunele, strugurii, miso, creveţii, sardinele, tonul, somonul etc.

    Interacţiuni şi precauţii


    În dozele recomandate şi din surse naturale, nu ar trebui să existe probleme. Precauţiile se referă mai ales la femeile însărcinate şi cele care alăptează, acolo unde medicul specialist va stabili dacă este necesară suplimentarea cu vitamina K.

    Totuşi, există anumite interacţiuni între vitamina K şi pastilele pentru subţierea sângelui (apare riscul de hemoragie), administrarea de antibiotice, aspirină şi alte medicamentele diverse, de la cele pentru colesterol până la cele pentru cancer. Aşadar, ori de câte ori vrei să suplimentezi doza de vitamina K, eventual cu suplimente, cel mai bine ar fi să ceri sfatul medicului tău.
     

printeaza
Cât de mult ţi-a plăcut?
5 4 3 2 1

Comentează

Autor: ebucataria.ro